Cook Risponde alle Accuse del N.Y. Times

All’inizio di questa settimana il New York Times ha pubblicato, in due parti, un lungo articolo sulle condizioni dei lavoratori all’interno di Foxconn, raccogliendo testimonianze di come Apple sia sempre stata indifferente alle terribili condizioni di questi lavoratori.

La seconda metà dell’articolo si apre con un’immagine molto cruenta che descrive una recente esplosione avvenuta in una fabbrica di Foxconn dedicata alla produzione dei case per iPad, e prosegue con una agghiacciante dichiarazione di un ex dirigente d Foxconn:”Apple non si è mai preoccupata di niente, tranne che di migliorare la qualità dei prodotti e abbatterne i prezzi”.

La risposta di Apple non si è fatta attendere, il CEO Tim Cook ha infatti risposto alle accuse del New York Times con una mail inviata, come al solito, ai propri dipendenti. Nella lettera Cook rassicura i dipendenti della cura che Apple mette nelle condizioni dei lavoratori impiegati nelle proprie catene di montaggio e dichiara false le insinuazioni recentemente circolate.

Certo, un servizio di Times così pungente nei confronti di Apple, proprio mentre Apple festeggia il suo trimestre più felice, non passerà inosservato dai mercati azionari, da sempre molto sensibili a storie del genere.

Ricordiamo comunque, per dovere di cronaca, che le catene di produzione in Cina non sono gestite direttamente da Apple, ma è la Foxconn che gestisce la produzione per Apple. La società di Cupertino è solo uno dei clienti di Foxconn, ed è la Foxconn che dovrebbe quindi occuparsi primariamente delle condizioni dei propri lavoratori. Rimane comunque un dovere per Apple preoccuparsi delle condizioni dei lavoratori che producono i propri prodotti, ma è un dovere più morale che legale.

Qui di seguito riportiamo la lettera integrale di Cook agli impiegati:

Team,

 

As a company and as individuals, we are defined by our values. Unfortunately some people are questioning Apple’s values today, and I’d like to address this with you directly. We care about every worker in our worldwide supply chain. Any accident is deeply troubling, and any issue with working conditions is cause for concern. Any suggestion that we don’t care is patently false and offensive to us. As you know better than anyone, accusations like these are contrary to our values. It’s not who we are.

For the many hundreds of you who are based at our suppliers’ manufacturing sites around the world, or spend long stretches working there away from your families, I know you are as outraged by this as I am. For the people who aren’t as close to the supply chain, you have a right to know the facts.

Every year we inspect more factories, raising the bar for our partners and going deeper into the supply chain. As we reported earlier this month, we’ve made a great deal of progress and improved conditions for hundreds of thousands of workers. We know of no one in our industry doing as much as we are, in as many places, touching as many people.

At the same time, no one has been more up front about the challenges we face. We are attacking problems aggressively with the help of the world’s foremost authorities on safety, the environment, and fair labor. It would be easy to look for problems in fewer places and report prettier results, but those would not be the actions of a leader.

Earlier this month we opened our supply chain for independent evaluations by the Fair Labor Association. Apple was in a unique position to lead the industry by taking this step, and we did it without hesitation. This will lead to more frequent and more transparent reporting on our supply chain, which we welcome. These are the kinds of actions our customers expect from Apple, and we will take more of them in the future.

We are focused on educating workers about their rights, so they are empowered to speak up when they see unsafe conditions or unfair treatment. As you know, more than a million people have been trained by our program.

We will continue to dig deeper, and we will undoubtedly find more issues. What we will not do — and never have done — is stand still or turn a blind eye to problems in our supply chain. On this you have my word. You can follow our progress at apple.com/supplierresponsibility.

To those within Apple who are tackling these issues every day, you have our thanks and admiration. Your work is significant and it is changing people’s lives. We are all proud to work alongside you.

Tim

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